Page 370 - VERGİ TEKNİĞİ
P. 370

370 Muharrem ÖZDEMİR - VERGİ TEKNİĞİ
 Örnek: Vergi Müfettişi, 2020/Mart dönemine ait Katma Değer Vergisi için vergi inceleme raporu düzenlemiştir. Mükellef vekili tutanak aşamasında Vergi Usul Kanununun EK 11 inci maddesi gereğince tarhiyat öncesi uzlaşma talebinde bulunduğunu beyan etmiştir.
Mükellef vekili ile komisyonca 28.11.2021 tarihinde yapılan görüşme sonucunda tarhiyat öncesi uzlaşma vaki olmuştur. Bu bilgiler ışığında gecikme faizi nasıl hesaplanacaktır?
Çözüm: Uzlaşılan vergilerde gecikme faizi; uzlaşılan vergi miktarına, normal vade tarihinden uzlaşma tutanağının imzalandığı tarihe kadar geçen süre için uygulanır. Uzlaşmanın vaki olması durumunda uzlaşma tutanağının imzalandığı tarih itibariyle resen, ikmalen ve idarece tarh edilen vergiler tahakkuk eder ve kesinleşir. Uzlaşma komisyonlarının tutacakları uzlaşma tutanakları kesin olup gereği vergi dairelerince derhal yerine getirilir. Mükellef veya adına ceza kesilen; üzerinde uzlaşılan ve tutanakla tespit olunan hususlar hakkında dava açamaz ve hiçbir mercie şikâyette bulunamaz.
Buna göre, tarhiyat öncesi uzlaşmalarda gecikme faizi; normal vade tarihinden [26.04.2020]- tutanağın imzalandığı [28.11.2021] tarih arasındaki 7 tam ay için gecikme zammı oranında gecikme faizi uygulanacaktır.
3.4.4. Kanun Yolundan Vazgeçme Müessesesi 3.4.4.1. Müessesenin amacı
Vergi sistemimizde re’sen, ikmalen ve idarece yapılan vergi tarhiyatları ile kesilen vergi cezalarına ilişkin ihbarnamelerin tebliğ edilmesini müteakip mükellefler sahip oldukları yasal hakları çerçevesinde çeşitli mekanizmaları kullanabilmektedir. Bunlardan, uzlaşma ve cezada indirim müesseseleri yargılama sürecine gerek kalmaksızın durumun çözümlenmesini sağlayan idari mekanizmalar iken mükellefler bu tarhiyat ve cezalara dava açmak suretiyle ihtilafın yargı birimlerince çözümlenmesi yoluna da gidebilmektedir.
Söz konusu tarhiyat ve cezaların mükelleflerce yargı denetimine götürülmesi Anayasal ve kanuni bir hak olup, verilecek yargı kararına göre İdarece işlem yapılması da yine Anayasal ve kanuni bir gerekliliktir. Bununla birlikte, vergi yargısında istinaf ve temyiz yolu açık olan kararlar, bu kararlara karşı söz konusu kanun yollarının taraflarca kullanılması hâlinde kesin olma mahiyetini taşımamakta, yargılama süreci devam etmekte ve yargı mercilerince verilen kararlara göre nihai hâlini almaktadır.



























































































   368   369   370   371   372