Page 673 - VERGİ TEKNİĞİ
P. 673

Muharrem ÖZDEMİR - VERGİ TEKNİĞİ 673 2.3. Tabi afetler nedeniyle yapılacak terkinlerde farklılıklar
Tabi afetler nedeniyle yapılacak terkinler Vergi Usul Kanunu’nun 115 inci ve 6183 Sayılı Kanunu’nun 105 inci maddelerinde ayrı ayrı düzenlenmiştir. Buna göre, yapılacak terkinlerde iki kanun arasındaki farklılıklar aşağıda gösterilmiştir.
   6183 Sayılı Kanun
Vergi Usul Kanunu
Borçlusu afetin vukuu tarihinden itibaren 6 ay içerisinde ilgili amme idaresine yazılı başvuru yapılması gerekir.
Vergi Usul Kanununda bir süre sınırlaması bulunmamaktadır.
Kamu alacakları için terkin yetkisi Cumhurbaşkanına aittir.
Vergi Usul kanunundaki terkinde Hazine ve Maliye Bakanlığı yetkilidir.
Amme borçları tamamen veya kısmen terkin edilebilir.
Vergi Usul Kanununda vergi ve cezalar varlıkların zarar görme derecesine orantılı terkin edilebilir.
Amme alacakları kapsamına giren alacaklar için uygulanır.
Örnek: Gümrük vergisi
Vergi Usul Kanunu kapsamına giren alacaklar için uygulanır.
       2.4. Tahsil imkânsızlığı sebebiyle terkin
6183 sayılı Kanunun 106 ncı maddesine göre, “Yapılacak takip sonunda tahsili imkânsız veya tahsili için yapılacak giderlerin alacaktan fazla bulunduğunun anlaşılması halinde, amme idarelerinde terkin yetkisini haiz olanlar tarafından tahsil zamanaşımı süresi beklenilmeksizin amme alacakları terkin olunabilir. Cumhurbaşkanı, bu tutarları topluca veya ayrı ayrı on katına kadar artırmaya yetkilidir.
a) 213 sayılı Kanun kapsamına giren amme alacaklarında 10 Türk Lirasına (10 Türk Lirası dâhil),
b) Diğer amme alacaklarında 20 Türk Lirasına (20 Türk Lirası dahil) kadar amme alacakları,
Hazine ve Maliye Bakanı, yukarıdaki fıkra hükmüne göre terkin edilecek amme alacağının miktarını belirlemeye yetkilidir. Terkin salahiyetini haiz olanlar bu salahiyetlerin tamamını veya bir kısmını mahalli makamlara bırakabilirler” hükmü yer almaktadır.

















































































   671   672   673   674   675