Page 195 - VERGİ İCRA
P. 195
6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 48 inci maddesi gereğince tecil
edilen kamu alacaklarının tecil ve taksitlendirme işlemlerinde uygulanacak faiz oranının tespit yetkisi
Hazine ve Maliye Bakanlığı’na bırakılmıştır. Bakanlık, ekonomik konjonktüre uygun olarak Tahsilat
Muharrem ÖZDEMİR - VERGİCRA
Genel Tebliğleri ile bu oranları tespit ve ilan etmektedir. Bu oranların seyri aşağıda tablo halinde
1.5.4. İdarenin takdir hakkı
Tecil hükmünü düzenleyen 48 inci maddenin birinci fıkrasında “tecil olunabilir” demek
Tecil hükmünü düzenleyen 48 inci maddenin birinci fıkrasında “tecil olunabilir” demek suretiyle
suretiyle idareye geniş yetki tanımıştır. Amme alacağını güvence altına almakla sorumlu
idareye geniş yetki tanımıştır. Amme alacağını güvence altına almakla sorumlu olan amme idaresine
olan amme idaresine tanınan bu yetki ile idareye yüklenilen sorumluluk ile paralellik
tanınan bu yetki ile idareye yüklenilen sorumluluk ile paralellik arz etmektedir. Bu bağlamda Danıştay
212 207 arz etmektedir. Bu bağlamda Danıştay 3.Dairesinin
bir kararında” vergi borçlarının
179
gösterilmiştir.
Genel Tebliğ No
Uygulama Dönemi
Yıllık Oran (%)
409
25.01.2000 – 20.12.2000 tarihleri arasında
48
412
21.12.2000 – 30.03.2001 tarihleri arasında
36
416
31.03.2001 – 01.02.2002 tarihleri arasında
72
421
02.02.2002 – 11.11.2003 tarihleri arasında
60
429
12.11.2003 – 03.03.2005 tarihleri arasında
36
434
04.03.2005 – 27.04.2006 tarihleri arasında
30
438
28.04.2006 - 20.11.2009 tarihleri arasında
24
Seri:C Sıra No:1
21.11.2009 – 20.10.2010 tarihleri arasında
19
Seri:C Sıra No:2
21.10.2010 tarihinden itibaren
12
Seri:C Sıra No:3
06.09.2018 tarihinden itibaren
22
1.5.4. İdarenin takdir hakkı
3.Dairesinin bir kararında” vergi borçlarının ertelenmesi konusunda idarenin geniş takdir hakkı olduğunedrtaenletnamlebeisni iknosnaumsiumnidoalaidrakreknainıtglaenmişatsaıkgdeirekhiark”kdıeonlidlmuğeukntedairn. talebinin samimi olarak
kanıtlanması gerekir” denilmektedir.
Bu nedenle alacaklı amme idareleri, icra takibine başlama ya da icrayı devam ettirme hallerinin varlığında borçlunun “çok zor” durumda kalacağını öngörür ve takdir ederlerse maddedeki şartlarla
Bu nedenle alacaklı amme idareleri, icra takibine başlama ya da icrayı devam ettirme
amme alacağını tecil edebilirler.
hallerinin varlığında borçlunun “çok zor” durumda kalacağını öngörür ve takdir ederlerse maddedeki şartlarla amme alacağını tecil edebilirler.
Tecilin yapılması sırasında amme alacağının tecil dolayısıyla tehlikeye girmemesi, teminat altına
alınması şartları göz önünde bulundurulacağı gibi, “çok zor” durumun takdirinde de icra takibine
Tecilin yapılması sırasında amme alacağının tecil dolayısıyla tehlikeye girmemesi,
başlanılması ya da takibin devamı halinde borçlunun gelir kaynaklarının ortadan kalkmasına ya da
teminat altına alınması şartları göz önünde bulundurulacağı gibi, “çok zor” durumun
takdirinde de icra takibine başlanılması ya da takibin devamı halinde borçlunun gelir
kaynaklarının ortadan kalkmasına ya da faaliyetlerinin devamının engellenmesine sebebiyet
212 04.06.1986 tarih ve 1495 No’lu kararı
verilip verilmediğinin de bir ölçü olarak göz önünde bulundurulması icap etmektedir.
Danıştay 7.Dairesi208 bir kararında “davada gerek taksitlendirme talebi bakımından idareye geniş takdir hakkı tanınmış ve herhangi bir mecburiyet yüklenmemiş bulunmaktadır. Bu itibarla idarece takdir hakkına dayanılarak tecil ve taksitlendirme talebinin reddi yolunda
207 04.06.1986 tarih ve 1495 No’lu kararı 208 04.06.1986 tarih ve 1495 No’lu kararı