Page 614 - VERGİ TEKNİĞİ
P. 614

614 Muharrem ÖZDEMİR - VERGİ TEKNİĞİ
 Vergi dairesinin usulüne uygun olmayan satış işlemleriyle ihaleye katılımı engellediği, hacizli malların rayicin çok altında düşük bedelle satışını yaparak alacaklıların menfaatlerini ihlal ettiği, böylece menkul mal ihalesinin usulüne uygun yapılmadığını ileri sürülmesi halinde hacze dayalı olarak gerçekleştirilen menkul malların satış işleminin iptalinin görüm ve çözümü idari yargıya aittir. Kanunda başka bir yargı merciinin görevlendirilmediği hallerde, kural olarak, yargısal denetiminin idari yargı yerince yapılacağında kuşkuya yer bulunmamaktadır.549
6183 sayılı yasanın 99 uncu maddesi uyarınca sadece gayrimenkullerin satışına esas ihalenin feshinin icra mahkemeleri tarafından değerlendirilebileceği, ihale konusu malların menkul mal niteliğinde olduğu ve vergi dairesi tarafından icra dairesi aracı kılınmak sureti ile takip başlatıldığı, haciz ve satış işlemlerine girişildiği, ayrıca dava konusunu taleplerin vergi alacağı temeline dayanmadığı anlaşıldığından davanın, görüm ve çözümünün adli yargı yeridir.550
8.7. Zor kullanma
Zor kullanma, esas itibariyle menkul malların haczi kapsamında olan bir konudur. Çağdaş toplum düzeninde, devlet tüzel kişiliğine, gerçek kişilere verilmeyen üç temel yetki verilmiştir. Bunlar vergi salma yetkisi, zor kullanma yetkisi ve para basma yetkisidir. Bu üç yetki sayesinde devlet egemenliği veya devletin üstün iradesi gerçekleşmektedir. Toplumsal yaşamı adalet ve istikrar içinde mümkün kılan unsur, devletin bu üstün iradesidir.551
Devletin zor kullanma yetkisine değişik bakış açıları vardır. Bunlar; hukukla sınırlandırılmış devlet, zamana, kişilere göre değişmeyen genel ve âdil davranış kurallarını uygulayan ve bundan başka bir şekilde kesinlikle “zor kullanmaktan” men edilmiş devlettir. Liberaller mümkün olduğu kadar yönetimden elini çekmiş, sadece güvenlikle ilgilenen bir hukuk devletini tercih eder, demokratlar ise mümkün olan en fazla biçimde yönetimin, yurttaşlar elinde olduğu bir devlet yapısını arzular.552
Bunun yanında Libertarianistler devlet kurumuna karşı çıkmakta ve devleti pür özgürlüğü zedeleyen ve sınırlayan bir kurum olarak görmektedirler. Libertarianistler “zorlama” olgusuna hiçbir zaman meşruiyet kazandırılamayacağına ve insan ilişkilerinin gönüllülük ve rıza esasına dayalı olarak yürütülmesi gerektiğine inanmaktadırlar.553 Tüm bu akım ve düşünceler karşısında çağdaş tüm hukuk devletleri devlet olma anlayışı içerisinde devletin menfaatlerini, insan hakları göz önünde bulundurarak koruması kadar doğal bir olgu yoktur.
549. Uyuşmazlık Mahkemesi Başkanlığının 06.07.2009 tarih ve Esas No:2008/255, 2009/180 550. Yargıtay Hukuk Bölümünün 07.10.2013 tarih ve Esas No:2013/982, Karar No: 2013/1408 551. Anayasa Mahkemesinin 27.09.1998 tarih ve Esas No: 1988/16,Karar No; 1988/29
552. ÇELİK Afşar.www.liberal-dt.org.tr
553. AKTAN,Can Coşkun.Politik İktisat,İzmir. Anadolu Matbaası.2000 www.canaktan.org
 
























































































   612   613   614   615   616