Page 262 - ÜSTADNAME
P. 262
Muharrem ÖZDEMİR - ÜSTADNAME
Aynı Kanunun 21’nci maddesinde de, tahsilat kontrol memurunun Defterdar emrinde
vazife göreceği hüküm altına alınmıştır. Buna göre, vilâyet ve kazalardaki servisleri kontrol
altında bulundurmak için Defterdarların emrine, lüzumuna göre bir veya müteaddid kontrol
memuru verilir. Kontrol memurları gerek merkez kazası, gerek mülhak kazalar servislerini
Defterdarlar namına kontrol ederler. Kontrol memurlarına merkez kazası haricinde vazife
gördükleri her gün için zarurî masrafları mukabili 150 kuruş yevmiye ile nakliye ücretleri
verilir. Defterdarlar, muayyen tarifeli nakil vasıtası olmayan yerlere gidecek kontrol
memurlarının nakil vasıtalarını tayin ve bunlara verilen ücretleri murakabe ile mükelleftir.
Ankara, İstanbul, İzmir gibi muayyen tarifeli nakil vasıtaları bulunan şehirler içinde vazife
gören kontrol memurlarına yalnız kontrol için ihtiyar ettikleri vapur, tramvay ve otobüs
gibi muayyen tarifeli nakil vasıtaları ücretleri verilir.
1936 tarihli Maliye Vekâleti Nizamnamesinin “Vilayetler Teşkilatı” 44’ncü maddesine
göre, Defterdarın emrinde bulunan varidat ve tahsilat kontrol memurları, teftiş ve kontrol
uzuvlarını teşkil ederler. 62 inci maddesinde de, tahsilat kontrol memurları 46 ncı maddede
gösterildiği şekilde vazife göreceği, şube ve dairelerdeki memurların devamı da bu
memurlar marifetiyle kontrol edileceği hüküm altına alınmıştır. Kontrol memurlarının aylık
mesai cetvellerinin birer sureti, Maliye Vekâleti Varidat Umum Müdürlüğü ile Tahsilat
Müdürlüğüne gönderilir.
Bu düzenlemeler ışığında, kontrol memurlarının teftiş ve tahkikat yetkilerine haiz
denetim elemanı oldukları anlaşılmaktadır. Bu denetim elemanlarına vazife gördükleri
her gün için yevmiye (günlük) harcırah ödenmesi öngörülmüş ve meslek cazip hale
getirilmiştir. Kitabımızın ilerleyen bölümlerinde de açıklanacağı üzere bu düzenleme ile
birlikte mal müdürleri ve diğer müdürler tahsil kontrol memuru olmak için yarışmışlardır.
Maliye Teşkilatı Kanunu ile birlikte aşağıdaki sayıda ve derecelerde tahsilat kontrol
memuru istihdamı öngörülmüş ve taşra denetim elemanı olarak yasal güvenceye
kavuşmuştur. Tahsilat Kontrol Memurunun özlük haklarının, Defterdar ile aynı seviyeye
getirilmek suretiyle özendirilmiştir.
Unvanı Derecesi Adet Maaş
Tahsilat Kontrol Memuru 8 5 45
8 22 45
Defterdar 9 10 40
Tahsilat Kontrol Memuru 10 30 35
Tahsilat Kontrol Memuru
2.3.2. Tahsil Kontrol Memuru Meslektaşlarımız
Tahsilat Kontrol Memurluğunun denetim elemanı olma vasfı, bağımsızlığı, doğrudan
Defterdar adına teftiş ve denetim yapması yanında günlük harcırah alması nedeniyle
ekonomik cazibe odağı olduğundan çok sayıda idari görevlerde bulunan mal müdürü,
Aynı Kanunun 21’nci maddesinde de, tahsilat kontrol memurunun Defterdar emrinde
vazife göreceği hüküm altına alınmıştır. Buna göre, vilâyet ve kazalardaki servisleri kontrol
altında bulundurmak için Defterdarların emrine, lüzumuna göre bir veya müteaddid kontrol
memuru verilir. Kontrol memurları gerek merkez kazası, gerek mülhak kazalar servislerini
Defterdarlar namına kontrol ederler. Kontrol memurlarına merkez kazası haricinde vazife
gördükleri her gün için zarurî masrafları mukabili 150 kuruş yevmiye ile nakliye ücretleri
verilir. Defterdarlar, muayyen tarifeli nakil vasıtası olmayan yerlere gidecek kontrol
memurlarının nakil vasıtalarını tayin ve bunlara verilen ücretleri murakabe ile mükelleftir.
Ankara, İstanbul, İzmir gibi muayyen tarifeli nakil vasıtaları bulunan şehirler içinde vazife
gören kontrol memurlarına yalnız kontrol için ihtiyar ettikleri vapur, tramvay ve otobüs
gibi muayyen tarifeli nakil vasıtaları ücretleri verilir.
1936 tarihli Maliye Vekâleti Nizamnamesinin “Vilayetler Teşkilatı” 44’ncü maddesine
göre, Defterdarın emrinde bulunan varidat ve tahsilat kontrol memurları, teftiş ve kontrol
uzuvlarını teşkil ederler. 62 inci maddesinde de, tahsilat kontrol memurları 46 ncı maddede
gösterildiği şekilde vazife göreceği, şube ve dairelerdeki memurların devamı da bu
memurlar marifetiyle kontrol edileceği hüküm altına alınmıştır. Kontrol memurlarının aylık
mesai cetvellerinin birer sureti, Maliye Vekâleti Varidat Umum Müdürlüğü ile Tahsilat
Müdürlüğüne gönderilir.
Bu düzenlemeler ışığında, kontrol memurlarının teftiş ve tahkikat yetkilerine haiz
denetim elemanı oldukları anlaşılmaktadır. Bu denetim elemanlarına vazife gördükleri
her gün için yevmiye (günlük) harcırah ödenmesi öngörülmüş ve meslek cazip hale
getirilmiştir. Kitabımızın ilerleyen bölümlerinde de açıklanacağı üzere bu düzenleme ile
birlikte mal müdürleri ve diğer müdürler tahsil kontrol memuru olmak için yarışmışlardır.
Maliye Teşkilatı Kanunu ile birlikte aşağıdaki sayıda ve derecelerde tahsilat kontrol
memuru istihdamı öngörülmüş ve taşra denetim elemanı olarak yasal güvenceye
kavuşmuştur. Tahsilat Kontrol Memurunun özlük haklarının, Defterdar ile aynı seviyeye
getirilmek suretiyle özendirilmiştir.
Unvanı Derecesi Adet Maaş
Tahsilat Kontrol Memuru 8 5 45
8 22 45
Defterdar 9 10 40
Tahsilat Kontrol Memuru 10 30 35
Tahsilat Kontrol Memuru
2.3.2. Tahsil Kontrol Memuru Meslektaşlarımız
Tahsilat Kontrol Memurluğunun denetim elemanı olma vasfı, bağımsızlığı, doğrudan
Defterdar adına teftiş ve denetim yapması yanında günlük harcırah alması nedeniyle
ekonomik cazibe odağı olduğundan çok sayıda idari görevlerde bulunan mal müdürü,