Page 232 - ÜSTADNAME
P. 232
Muharrem ÖZDEMİR - ÜSTADNAME
Söz konusu Kanun tasarısının genel gerekçe kısmında, Maliye Bakanlığı ile Gelir
İdaresi Başkanlığında ayrı ayrı unvanlar altında yürütülen vergi denetim hizmetleri
Maliye Bakanlığında eşgüdüm ve işbirliği yürütülecek şekilde konsolide edilmektedir.
Bu doğrultuda Maliye Müfettişi, Hesap Uzmanı ve Gelirler Kontrolörü unvanları
kaldırılarak ‘Maliye Denetçisi’ unvanı altında birleştirilmektedir. Vergi Denetmenlerinin
ise, halen olduğu gibi Vergi Dairesi başkanlıkları bünyesinde görevlerini sürdürmeleri
öngörülmektedir.
İşte bu noktada Maliye Müfettişleri yazılı ve görsel basında gerekli kulis faaliyetini
hız kesmeden devam ettirirken Mecliste bulunan arkadaşları AK Parti Grup Başkanvekili
Nurettin CANİK(Lİ)ve Ekonomiden sorumlu AK Parti Genel Başkan Yardımcısı Bülent
GEDİK(Lİ)’nin gayret ve çabaları ile Kanun tasarısı kadük hale gelmiştir.
1.1.11.8.8. Dışişleri Bakanı Ali BABACAN ve Kurulların Kapatılması
Bazı yazarlar da Maliye Müfettişliğinin kaldırılmasını Dışişleri Bakanı Ali
BABACAN’ın üstatlardan rövanşı olarak algılamıştır. Söylentiye göre, Kasım 2002
seçiminde milletvekili adayı olan BABACAN, henüz siyasete ısınırken bir vergi denetimi
ile sarsılır. BABACAN’ların şirketine belki mesaj verme niyetiyle belki de tesadüf eseri
hesap uzmanları gönderilir. Gerçi denetimden bir şey çıkmaz ama BABACAN, o olayı hiç
unutmaz. Tabi sözler bir tevatürden ibaret.
MÜDERRİSOĞLU’nun yazısına göre, BABACAN, Hazine Bakanlığı sırasında
dönemin Başbakanlık Müsteşarı Ömer DİNÇER’le birlikte Gelir İdaresi Başkanlığı’nın
kuruluşuna dört elle sarıldı. Ama o sırada denetim birimlerinin birleştirilmesi başarılamadı.
Buna rağmen konu, önce IMF’nin aklına sokuldu, sonra da niyet mektuplarının bir parçası
haline getirilip nihai neşter vuruldu. Devletler, kuşkusuz gelenekleri ile yaşarlar. “tarihi
birikim, kurumsal hafıza, bürokratik terbiye” vazgeçilmez unsurlardır. Ancak kurumları
ayakta tutan güç, topluma ne verdikleriyle yani performansları ile ölçülür. Çünkü vatandaş,
kurulların ismine değil topluca vergi denetiminin etkinliğine bakar. Yargısını buna göre
verir. Rekabetin yerini çekişme aldı mı, dışsal müdahale gelir. Ve başlayan süreç kurul, kişi
ayrımı yapmaksızın önüne katıp götürür. Proaktif olmayan bedelini öder! 230
Kalubeladan bu yana Maliye Müfettişliği görevini yapmış köşe yazarları Maliye Teftiş
Kurulunun kapatılmaması yönünde siyasilere telkinler ve önerilerde bulunmuşlardır.
Maliye Müfettişi kökenli MAHFİ EĞİLMEZ, Maliye Teftiş Kurulu Kapatılmalıdır (!)
başlıklı yazısında kinayeli olarak Teftiş Kurulu kapatılma amacının hükümetin yolsuzluk
korkusu olduğu ifade etmiştir.231
230 Okan MÜDERRİSOĞLU. Babacan’ın Üstatlardan Rövanşı. Sabah Gazetesi. 21.04.2008.
231 Mahfi EĞİLMEZ. Teftiş Kurulu kapatılmalıdır. 18.05.2008. Radikal
Söz konusu Kanun tasarısının genel gerekçe kısmında, Maliye Bakanlığı ile Gelir
İdaresi Başkanlığında ayrı ayrı unvanlar altında yürütülen vergi denetim hizmetleri
Maliye Bakanlığında eşgüdüm ve işbirliği yürütülecek şekilde konsolide edilmektedir.
Bu doğrultuda Maliye Müfettişi, Hesap Uzmanı ve Gelirler Kontrolörü unvanları
kaldırılarak ‘Maliye Denetçisi’ unvanı altında birleştirilmektedir. Vergi Denetmenlerinin
ise, halen olduğu gibi Vergi Dairesi başkanlıkları bünyesinde görevlerini sürdürmeleri
öngörülmektedir.
İşte bu noktada Maliye Müfettişleri yazılı ve görsel basında gerekli kulis faaliyetini
hız kesmeden devam ettirirken Mecliste bulunan arkadaşları AK Parti Grup Başkanvekili
Nurettin CANİK(Lİ)ve Ekonomiden sorumlu AK Parti Genel Başkan Yardımcısı Bülent
GEDİK(Lİ)’nin gayret ve çabaları ile Kanun tasarısı kadük hale gelmiştir.
1.1.11.8.8. Dışişleri Bakanı Ali BABACAN ve Kurulların Kapatılması
Bazı yazarlar da Maliye Müfettişliğinin kaldırılmasını Dışişleri Bakanı Ali
BABACAN’ın üstatlardan rövanşı olarak algılamıştır. Söylentiye göre, Kasım 2002
seçiminde milletvekili adayı olan BABACAN, henüz siyasete ısınırken bir vergi denetimi
ile sarsılır. BABACAN’ların şirketine belki mesaj verme niyetiyle belki de tesadüf eseri
hesap uzmanları gönderilir. Gerçi denetimden bir şey çıkmaz ama BABACAN, o olayı hiç
unutmaz. Tabi sözler bir tevatürden ibaret.
MÜDERRİSOĞLU’nun yazısına göre, BABACAN, Hazine Bakanlığı sırasında
dönemin Başbakanlık Müsteşarı Ömer DİNÇER’le birlikte Gelir İdaresi Başkanlığı’nın
kuruluşuna dört elle sarıldı. Ama o sırada denetim birimlerinin birleştirilmesi başarılamadı.
Buna rağmen konu, önce IMF’nin aklına sokuldu, sonra da niyet mektuplarının bir parçası
haline getirilip nihai neşter vuruldu. Devletler, kuşkusuz gelenekleri ile yaşarlar. “tarihi
birikim, kurumsal hafıza, bürokratik terbiye” vazgeçilmez unsurlardır. Ancak kurumları
ayakta tutan güç, topluma ne verdikleriyle yani performansları ile ölçülür. Çünkü vatandaş,
kurulların ismine değil topluca vergi denetiminin etkinliğine bakar. Yargısını buna göre
verir. Rekabetin yerini çekişme aldı mı, dışsal müdahale gelir. Ve başlayan süreç kurul, kişi
ayrımı yapmaksızın önüne katıp götürür. Proaktif olmayan bedelini öder! 230
Kalubeladan bu yana Maliye Müfettişliği görevini yapmış köşe yazarları Maliye Teftiş
Kurulunun kapatılmaması yönünde siyasilere telkinler ve önerilerde bulunmuşlardır.
Maliye Müfettişi kökenli MAHFİ EĞİLMEZ, Maliye Teftiş Kurulu Kapatılmalıdır (!)
başlıklı yazısında kinayeli olarak Teftiş Kurulu kapatılma amacının hükümetin yolsuzluk
korkusu olduğu ifade etmiştir.231
230 Okan MÜDERRİSOĞLU. Babacan’ın Üstatlardan Rövanşı. Sabah Gazetesi. 21.04.2008.
231 Mahfi EĞİLMEZ. Teftiş Kurulu kapatılmalıdır. 18.05.2008. Radikal