Page 234 - ÜSTADNAME
P. 234
Muharrem ÖZDEMİR - ÜSTADNAME

Çünkü kapitalizmin, ‘bırakınız yapsınlar, bırakınız geçsinler’ biçimindeki kuralı bu
ülkede ‘bırakınız çalsınlar, bırakınız çarpsınlar’ olarak uygulanmak istenmektedir.
Tarihine bu kadar duyarsız bir toplumda Sümela Manastırı’na, Bizans eserlerine, Anadolu
uygarlıklarının kalıntılarına ne kadar değer veriliyorsa Maliye Teftiş Kurulu’na da o kadar
değer verilmesinde aslında şaşılacak bir şey yoktur. Yalnız öteki tarihi eserlerin kırılıp
dökülmesinden farklı olarak Maliye Teftiş Kurulu’nun kapatılması ve Maliye Müfettişliği
unvanının kaldırılması yeterli değildir. Eski Maliye Müfettişleri başka bir ülkeye
sürülmelidir. Çünkü bakarsınız gün gelir bunlar yine bu devlete sahip çıkmaya ve eskiden
öğrendiklerini uygulamaya kalkarlar.

Maliye Müfettişi kökenli eski Haznie Müsteşarı Tevfik ALTINOK’da ‘Maliye Teftiş
Kurulu ve Kamu Mali Denetimi’ başlıklı yazısında çözüm için bir öneride bulunmuştur.
Bu oluşumda yapılacak ilk iş, hükümetçe Maliye Teftiş Kurulu, Hesap Uzmanları Kurulu
ve Gelirler Kontrolörleri Kurulunun birleştirilerek sadece vergi incelemesi yapmalarına
ilişkin olarak meclise sevk edilen kanun tasarının geri çekilmesidir.232

ALTINOK, Müfettişlerinin yetkilerinin kısıtlanması yolsuzlukla mücadelede zafiyete
neden olacağı vurgusu yapılarak Maliye Teftiş Kurulu’nun kapatılması ile merkezi idarenin
devrettiği görev ve yetkilerin mali, yönden denetlenmesi ortadan kalkacaktır. Ardından
kamuda mali denetim alanında kapsamlı ve etkin araştırma ya da soruşturma yapabilecek
bilgili ve ilkeli denetim elemanı boşluğu doğacak ve bu durumun ise yolsuzlukla
mücadelede ciddi zafiyete neden olacaktır. 232

Maliye Teftiş Kurulu kapatılmamalıdır diyen bir diğer isim ise Müfettişler içerisinde
önemli bir isme sahip olan hemşehrim Nuri DEĞER’dir. Makalesinde , ‘Maliye Teftiş
Kurulu ile diğer vergi denetim birimlerini birleştirmenin faydalı sonuçlar doğuracağına
inanmak mümkün değildir. Eğer Maliye Teftiş Kurulu’nun kapatılması gerekli olsaydı,
en önce maliye müfettişlerinin kendileri dahi şimdiye kadar bunu söyleyecek kadar asil
ve yurtsever bir toplumdur. Peki, kurullar kapatılmamalıdır ama vergi uygulamalarının
etkinliğini artırmak, kayıt dışı ekonomi ile mücadele ederek vergi adaletini sağlamak için
yapılması gereken hiç mi bir şey yoktur sorusuna, cevabım “evet “olacaktır’ demiştir.

İ. YILDIZ, vergi denetim birimlerini yok etmeyelim başlığı altında vergi denetiminde çok
başlılık ve yetki karmaşası olduğu argümanını da çok inandırıcı bulunmamaktadır. Maliye
Bakanlığı bünyesindeki vergi denetim programları hali hazırda da koordine edilmekte ve
bakanlık makamından onay alınarak yürütülmektedir. Kaldı ki, ülkemizdeki vergi denetim
yüzdesinin, yüzde üçlerde seyrettiği göz önüne alınırsa, nasıl bir karmaşa olabilir ki diye
sorar? Söz gelimi, farklı vergi denetim birimlerinin varlığı yüzünden mağdur olan hiçbir
mükellefi, ben hiç duymadından bahseder.235

232 Tevfik ALTINOK. E. Maliye Müfettişi. Maliye Teftiş Kurulu ve Kamu Mali Denetimi. www.mmd.org.tr
233 Bilal YÜCEL. Maliye Müfettişi. Maliye Teftiş Kurulu’nun kapatılması Doğru mu? Referans Gazetesi. 12.05.2008
234 Erol Ahmet, “Maliye Teftiş Kurulu Kapatılmamalıdır”, Yaklaşım Dergisi sayı 186, Haziran 2008
235 İ.Hüseyin YILDIZ. Vergi Denetim Birimlerini Yok Etmeyelim. Akşam Gazetesi.23.04.2008
   229   230   231   232   233   234   235   236   237   238   239