Page 370 - ÜSTADNAME
P. 370
Muharrem ÖZDEMİR - ÜSTADNAME

Hesap Uzmanları Kurulu’nun lağvedilerek yerine tekbir denetim birim oluşturulması ya da
Gelir İdaresi Başkanı’nın müsteşar seviyesinde özlük haklarıyla donatılarak bağımsızlığının
perçinlenmesi gibi konularda herhangi bir düzenleme yer almaması maliye bürokratlarını
rahatsız etmiştir.428

2004 yılında Hükümet ile IMF arasında yapılan görüşmelerde de denetimde tek çatının
oluşturulması yönünde bir adım yer almamış bu yöndeki çalışmalar yine ertelenmişti.
2005 yılına geldiğimizde ise, niyet mektuplarında ölçüt olarak yer alan Gelir İdaresi
Başkanlığı’nın kurulması kriteri, daha sonra IMF ile imzalanacak stand-by anlaşmasının
ön şartı olarak kabul edilmiştir.

Hükümetin Gelir İdaresi Başkanlığı taslağının basına sızması en çok gelirler kontrolörleri
tarafından tepki ile karşılanmıştır. Hesap uzmanı ve maliye müfettişleri ile birleşme
hayali kuran gelirler kontrolörleri, vergi denetmenliğinden gelirler kontrolörlüğüne geçiş
maddesinin eklenmesinin şokunu yaşamışlardır.

Gelirler Kontrolörleri Derneği Genel Başkanı Kemal TURAN taslağa tepki göstererek429,
‘Bu taslakları hazırlayanlar Maliye Bakanlığındaki hesap uzmanı kökenli bürokratlardır.
Katılımcılıktan uzak bir anlayış içinde hazırlanan bu taslaklarda meslek taassubu mantığı,
öncelikle, yer almaktadır. Daha önce hazırlanan taslaklar kamuoyunda tartışılıp yoğun
eleştirilere maruz kalınca, en son tasarı objektif bir bakış açısı ve Türkiye’nin yararına
olduğu imajı verilmek adına vergi konseyine hazırlatılmıştır. 48 üyesi bulunan vergi
konseyinin 43 üyesi hesap uzmanı kökenli olup, son tasarıda da önceki tasarılardaki ‘önce
kurul’ anlayışı sürdürülmüştür. 68 yıldır etkin, adaletli ve verimli çalışmalarıyla hem vergi
idaresi içinde hem de mükellefler nezdinde objektif ve adil bir denetim birimi olarak bilinen
gelirler kontrolörleri, son tasarı taslağı ile belirsiz, yetkisiz ve etkisiz bir konuma sokulmak
istenmektedir’ denilmiştir.

Vergi Konseyinin tasarı metninde de gelirler kontrolörlerinin yok edilmesine yönelik
aşağıdaki düzenlemelere yer verilmiştir.

· Statü sorunu belirsizliğini koruyor.
· Bağımsızlıkları ortadan kaldırılıyor.
. Vergi Denetmenliğinden Gelirler Kontrolörlüğüne geçiş öngörülüyor.
· Mesleğe alınma, yetki ve yeterlik sınavları başka birimlere devrediliyor.

Vergi Konseyi tarafından hazırlanan tasarıda daha önceki tasarılardaki eksikliklerin bir
kısmı giderilirken en önemli konu olan çok başlı vergi denetimi sorunu çözülmemiştir. Bu
konuda kurul kaygıları ülke menfaatlerinin önüne geçmiştir.

428 http://www.milliyet.com.tr/2004/11/30/business/bus06.html
429 http://www.memurlar.net/haber/15742/
   365   366   367   368   369   370   371   372   373   374   375