Page 358 - ÜSTADNAME
P. 358
Muharrem ÖZDEMİR - ÜSTADNAME
Açıklanan nedenlerle, 30.11.1973 tarihli “Maliye Bakanlığı Gelirler Kontrolörleri
Yönetmeliğinin yürürlüğe girmesinden önce yarışma sınavıyla göreve atanıp asaletleri
onanmış olan ve mevzuatlarında kendileri için yeterlik sınavı şartı öngörülmemiş bulunan
gelirler kontrolörlerinin 3568 sayılı Kanunun uygulanmasında mesleki yeterlik sınavını
vermiş sayılmaları gerektiği mütalaa kılınmıştır.
Danıştay, gelirler kontrolörleri için mesleki yeterlik sayılır noktasındaki olumlu
mütalaası vergi denetmenleri için maalesef geçerli olmadığına hükmetmiştir. Oysaki gelirler
kontrolörleri ile vergi denetmenlerini ilgilendiren dava konusu aynı kapsamdadır. Danıştay’ın
gelirler kontrolörleri lehine ancak vergi denetmenleri aleyhine verdiği karar aşağıdaki gibidir.
Danıştay Sekizinci Dairesi414 kararında; ‘Yeminli Mali Müşavirlik mesleği, diğer benzer
meslek gruplarından daha kapsamlı ve ağır sorumluluk isteyen bir meslek olduğundan, kanun
koyucu, diğer meslek gurupları için öngörülen şartlardan çok daha fazlasını bu meslek grubu
için aramış ve ayrıca mesleki yeterlik sınavını vermiş olma koşulunu getirmiştir. Mesleki
yeterlik sınavı, Maliye Bakanlığı bünyesinde bulunan hesap uzmanı ve maliye müfettiş
yardımcıları ile stajyer gelirler kontrolörlerinin tabi olduğu, genel hukuk, vergi hukuku ve
muhasebe konularında son derece ciddi ve kapsamlı olarak yapılan ve değerlendirilen bir
sınavdır. Bu nedenle yasa koyucu bu mesleki yeterlik sınavını vermiş olan görevlileri yeminli
mali müşavirlik sınavı vermiş olma koşulundan muaf tutmuştur. Anayasa Mahkemesince
iptal edilen 516 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin geçici 2’nci maddesinde yer alan
davacı gibi vergi kontrol memurluğu görevinde 3 yıldan fazla hizmet süresi bulunanların
vergi denetmenliği kadrosuna atanırken öğrenim ve yeterlik sınavı şartları aranmadan
atanmaları, 3568 sayılı Yasada belirtilen mesleki yeterlik sınavını başarmış sayılmaları
anlamına gelmez. Çünkü davacı hiçbir şekilde mesleki yeterlik sınavına girmemiştir.
Ayrıca, vergi kontrol memurluğu kadrosunda görev yapmakta iken, üç yıllık hizmet süresini
doldurmamaları nedeniyle vergi denetmen yardımcılığına atananların vergi denetmeni
kadrolarına atanabilmeleri için 516 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin geçici 2’nci
maddesinde öngörülen yeterlik sınavı yapılamadığına ve dolayısıyla gerek vergi kontrol
memurları ve gerekse bu görevde iken vergi denetmenliği ve yardımcılığı kadrolarına
atananların hiçbiri mesleki yeterlik sınavına girmediğine göre Anayasa Mahkemesince iptal
edilen 516 sayılı K.H.K.’nin geçici 2’nci maddesi uyarınca vergi denetmenliği kadrosuna
atananlara yeminli mali müşavirlik hakkının tanınması, diğer vergi kontrol memurları ve
denetmenleri arasında eşitsizlik ve haksızlık meydana getirecektir’ denilmiştir.
Görüleceği üzere, Danıştay, mesleki yeterlik sınavına tabi olmayan 1970, 1971, 1972
dönemlerinde mesleğe kabul edilen I, I, III, IV, V dönemi gelirler kontrolörlerinin mesleki
yeterlik sınavına girmeden yeterli sayılmalarına karar verirken, vergi denetmenlerinin ise
fiili olarak mesleki yeterlik sınavına girme şartı arayarak aynı işi yapan iki denetim elemanı
meslek arasında bariz ayrımcılık yapılmıştır.
414 13.11.1996 tarih ve Esas No:1996/45, Karar No:1996/3101
Açıklanan nedenlerle, 30.11.1973 tarihli “Maliye Bakanlığı Gelirler Kontrolörleri
Yönetmeliğinin yürürlüğe girmesinden önce yarışma sınavıyla göreve atanıp asaletleri
onanmış olan ve mevzuatlarında kendileri için yeterlik sınavı şartı öngörülmemiş bulunan
gelirler kontrolörlerinin 3568 sayılı Kanunun uygulanmasında mesleki yeterlik sınavını
vermiş sayılmaları gerektiği mütalaa kılınmıştır.
Danıştay, gelirler kontrolörleri için mesleki yeterlik sayılır noktasındaki olumlu
mütalaası vergi denetmenleri için maalesef geçerli olmadığına hükmetmiştir. Oysaki gelirler
kontrolörleri ile vergi denetmenlerini ilgilendiren dava konusu aynı kapsamdadır. Danıştay’ın
gelirler kontrolörleri lehine ancak vergi denetmenleri aleyhine verdiği karar aşağıdaki gibidir.
Danıştay Sekizinci Dairesi414 kararında; ‘Yeminli Mali Müşavirlik mesleği, diğer benzer
meslek gruplarından daha kapsamlı ve ağır sorumluluk isteyen bir meslek olduğundan, kanun
koyucu, diğer meslek gurupları için öngörülen şartlardan çok daha fazlasını bu meslek grubu
için aramış ve ayrıca mesleki yeterlik sınavını vermiş olma koşulunu getirmiştir. Mesleki
yeterlik sınavı, Maliye Bakanlığı bünyesinde bulunan hesap uzmanı ve maliye müfettiş
yardımcıları ile stajyer gelirler kontrolörlerinin tabi olduğu, genel hukuk, vergi hukuku ve
muhasebe konularında son derece ciddi ve kapsamlı olarak yapılan ve değerlendirilen bir
sınavdır. Bu nedenle yasa koyucu bu mesleki yeterlik sınavını vermiş olan görevlileri yeminli
mali müşavirlik sınavı vermiş olma koşulundan muaf tutmuştur. Anayasa Mahkemesince
iptal edilen 516 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin geçici 2’nci maddesinde yer alan
davacı gibi vergi kontrol memurluğu görevinde 3 yıldan fazla hizmet süresi bulunanların
vergi denetmenliği kadrosuna atanırken öğrenim ve yeterlik sınavı şartları aranmadan
atanmaları, 3568 sayılı Yasada belirtilen mesleki yeterlik sınavını başarmış sayılmaları
anlamına gelmez. Çünkü davacı hiçbir şekilde mesleki yeterlik sınavına girmemiştir.
Ayrıca, vergi kontrol memurluğu kadrosunda görev yapmakta iken, üç yıllık hizmet süresini
doldurmamaları nedeniyle vergi denetmen yardımcılığına atananların vergi denetmeni
kadrolarına atanabilmeleri için 516 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin geçici 2’nci
maddesinde öngörülen yeterlik sınavı yapılamadığına ve dolayısıyla gerek vergi kontrol
memurları ve gerekse bu görevde iken vergi denetmenliği ve yardımcılığı kadrolarına
atananların hiçbiri mesleki yeterlik sınavına girmediğine göre Anayasa Mahkemesince iptal
edilen 516 sayılı K.H.K.’nin geçici 2’nci maddesi uyarınca vergi denetmenliği kadrosuna
atananlara yeminli mali müşavirlik hakkının tanınması, diğer vergi kontrol memurları ve
denetmenleri arasında eşitsizlik ve haksızlık meydana getirecektir’ denilmiştir.
Görüleceği üzere, Danıştay, mesleki yeterlik sınavına tabi olmayan 1970, 1971, 1972
dönemlerinde mesleğe kabul edilen I, I, III, IV, V dönemi gelirler kontrolörlerinin mesleki
yeterlik sınavına girmeden yeterli sayılmalarına karar verirken, vergi denetmenlerinin ise
fiili olarak mesleki yeterlik sınavına girme şartı arayarak aynı işi yapan iki denetim elemanı
meslek arasında bariz ayrımcılık yapılmıştır.
414 13.11.1996 tarih ve Esas No:1996/45, Karar No:1996/3101